Press

DMRCD034COVERPICRGB

image

image
Photos by Tobias Berving.

TRILOBIT Release 18 mars 2016

Vårt nya självbetitlade album “Trilobit” tar vid där föregångaren Brutus slutade. Ljudbilden är breddad och elgitarrer samsas nu även med akustiska instrument. Några av låtarna var tänkta att vara med redan på förra skivan, men då vi inte var helt nöjda med hur de blev i studion bestämde vi oss för att låta materialet vila. Den här gången föll dock bitarna på plats, inte bara för de äldre låtarna utan även för material så färskt att det bara repats en gång innan inspelningen.
​Trilobit har ett högst personligt uttryck och egensinne färgat av miljoner influenser, inte bara inom jazzgenren. Instrumentationen har definitivt hjälpt oss att hitta vårt sound, men det som varit slående är hur flexibel sättningen har visat sig vara och och hur mycket av soundet som är “vi” snarare än de instrument vi råkar spela. Paul Motians dadaistiska kompositioner har varit en inspirationskälla och en av låtarna är direkt inspirerad av Tom Waits. Vad låtarna handlar om i övrigt kan lämnas till lyssnaren, med undantaget att öppningsspåret, Varsel uttrycker en oro om framtiden och ett hårdnande samhällsklimat. Dave Holland är en av Stinas förebilder och på den här skivan tar hon en mer uttalad plats i basregistret än tidigare. Simons spel är naknare och mindre processat än på förra skivan och referenserna kanske mer tydligt Roy Buchanan än Wes Montgomery. “Jag känner mig som en telecaster-gitarrist och det kändes viktigt att få in den typen av blinkningar även i en låt som Konstant Automat där vi spelade mer fritt.” Vi får ofta höra att vi gör filmisk musik och det kanske ligger någonting i det men det är inget medvetet drag från vår sida, vi tänker inte i bilder under arbetsprocessen. Däremot är spåret Sötnos med i en kommande film för Djurens Rätt av leranimationsstudion Claystation och vi är absolut öppna för andra samarbeten om sammanhanget känns rätt.